Monday, August 27, 2007

Spelprojekt 3 är GO!

Hittills har det varje år varit ett spelprojekt här på högskolan.

Första året var det ett femveckorsprojekt där jag var designer för spelet Gaiagony. Ett arkadspel som kom tvåa i Swedish Game Awards för Bästa Spelidé.

Andra året så var det ett tioveckorsprojekt där jag var designer för spelet Steamgunners. Ett taktiskt actionspel som inte direkt vunnit några priser men det är snyggt som tusan.

Detta år så blir det första gången som "Projekt i spelutveckling C11" går av stapeln! Tidigare har tredjeårsstudenter behövt klara sig utan ett spelprojekt till. Idag vid 15-tiden fick vi ett mail att kursen börjar på fredag.

Jag har en grupp på över 10 otroligt duktiga personer, vi har en idé, vi har en början och vi har t.o.m. en hemsida tom på material. Detta ska gå!

Spelet heter för tillfället Rope och ska bli en mod till Half-Life 2, så vi får använda Source och Hammer. Vi tackar väldigt mycket för Havok's fysik också.

Denna gång är det 15 poäng (nya systemet) och på bara 50%, vilket leder till att vi inte kan sitta 8h per dag som tidigare men istället har vi hela hösten på oss! Jösses, vad less vi kommer bli!

Under kursens gång kommer vi även få ett fåtal föreläsningar som:
  • Marknadsanpassning av spel
  • Konflikt och Ledarskap
  • Visuell konceptutveckling
  • Entreprenörsanda
  • Mjukvaruprojekt
  • Speltester
Det är bara hoppas på det bästa och jag hoppas att ni sitter där och håller tummarna.

Rope - Ett spel för swingers.



No comments: