Tuesday, December 18, 2007

Bambuträd

Äntligen har mitt nya Wacom-bord anlänt!

Jag har i många år använt mig i ritbord. Det började med märket Trust i A5-format, för att sedan gå upp till ett Trust A4. Redan på "Trust-tiden" var jag förälskad i känslan av att använda sk. tablets (ritbord).

Ett par år senare skaffade jag mitt första Wacom-bord, ett Intous 3 A4. Wacom är det absolut största och bästa märket inom tablets, utan jämförbar konkurens. De kostar en del men kvalitén talar för sig själv efter man använt ett.

Jag har inte varit missnöjd med mitt köp en sekund, trots att det är flera år sedan jag inhandlade mitt Wacom A4-bord. Det har dessutom inte sjunkit en enda krona i pris, vilket gör att man känner sig ännu mer nöjd.

Men nu, allt eftersom tiden har gått har jag fått mindre och mindre tid för att bara sitta och "kladda" för att istället behöva göra snabba skisser på idéer och förklarande illustrationer istället för "bilder". Pga. detta känns A4 ganska overkill, då det minst sagt tar plats på skrivbordet.

Det problemet är nu löst! Svaret heter Wacom Bamboo, en relativt ny serie från Wacom med A6-bord. Smått kan tyckas men också väldigt mobilt och det går att ha bredvid tangentbordet utan att ta upp halva skrivbordet.

Det har inte på något sätt ersatt mitt A4, istället har det kompletterat det. Jag känner nu att jag har allt jag vill ha vad gäller tablets. Mitt Bamboo kan jag ju även lätt ta med mig på resande fot och använda till laptopen.


Jag är väldigt nöjd!

Jag tog den även på en test-drive med en snabbskiss för att se hur den känns att använda. Det är nog inte mitt finaste alster men jösses, var skön den var att göra.

No comments: