Saturday, June 28, 2008

Metal Gear!

Igår slutförde jag till sist Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots.

Det är nog det bästa Metal Gear-spelet! Metal Gear Solid: Twin Snakes är en värdig motståndare men om man ska spela båda idag vinner 4:an tack vare bättre kontroller och smidigare gameplay. Däremot är känslan att spela MGS4 jämfört med när man spelade MGS1 och Twin Snakes när de var nya i klass med varandra!

Spelet är kritikerrosat och det bäst säljande PS3-spelet någonsin. Jag förstår varför!

För mig är spelet helt enkelt enastående! Jag kan dock förstå folk som har lite svårt för det då man ibland inte får spela på ca: 1h pga. cutscenes. Det är Meta Gear och då får man ta det. Jag har inga problem med det men det är också enbart Hideo Kojima som kommer undan med det.

På några få ställen i spelet kan man finna en lite suddigare textur annars är det visuella bland det, om inte det bästa jag sett hittills!

Kontrollerna som enligt mig har varit ett av de största problemen med tidigare MGS-spel är lösta och de fungerar nu enastående bra till spelet!

Just nu är jag nog lite extra partisk eftersom det är nytt och jag precis spelat det men jag kan lova att om ni frågar mig om ett halvår vad jag tycker om 4:an så kommer jag bli lyrisk än en gång. Jag får fortfarande en endorfinrush så fort någon börjar prata om det första Metal Gear Solid till PSX!

Jag erkänner att storyn blir rörig och stundvis ganska svår att hänga med i och det är synd. Men Man får en förklaring för det mesta och det presenteras på ett oöverträffligt sätt!

Det jag finner mest imponerande med detta spel är att de på något sätt alltid får mig att vilja fortsätta även om jag fastnar i spelet. Jag dog på varenda boss i spelet förutom en innan jag klarade dem. Vissa bossar dog jag ganska många ggr. på. Men ändå kände jag att jag har en chans, att jag vill fortsätta. I många spel, t.ex. Ninja Gaiden känns det ofta hopplöst och jag stänger av spelet för jag blir irriterad och less. De enda gångerna jag stängde av MGS4 var när det var dags att sova eller andra externa anledningar; aldrig för att jag inte villa spela mer. Och det är på det sättet de verkligen lyckats göra ett bra spel!

För att inte nämna humorn! Precis som i anime lyckas de blanda in riktigt rolig humor mitt i smeten bland tungt drama och action. Hur är svårt att veta men det fungerar perfekt! Folk som inte spelat MGS förut får väldigt mycket roliga upplevelser medan MGS-veteraner som mig får otroligt mycket mer! Referenser till tidigare spel, andra Hideo-titlar och film finns det gott om! Det är bara sitta och njuta!

Jag kommer att spela igenom spelet igen, det vet jag. Och det är något mycket ovanligt för mig.

Mikael Sundberg skriver i sin blogg på Gamereactor (http://gamereactor.se/blog/mikael/104624/) om hur siffror i betyg inte är allt och hur spelsmak är subjektiv. Jag kan inte annat än hålla med och säga att MGS4 är en 10/10 för mig!


PS. Diablo 3 är announcat. Woohoo!

No comments: